Boendeinfo
Trivselregler.
För vår gemensamma trivsel har vi skrivit ned några enkla regler att förhålla sig till i vår förening. Ta del av dessa genom att klicka på länken nedan. Se även HSB:s film om att bo i bostadsrätt till höger.
Informationspridning
Styrelsen delar information till medlemmarna på följande sätt:
Månadsbreven: Sätts upp på anslagstavlorna i portarna samt publiceras på föreningens hemsida. Dessa innehåller generell information om pågående, planerade och genomförda aktiviteter.
Extra informationsmeddelanden: Kan vid behov kommuniceras via antingen anslag i portarna eller lappar i brevådorna. Dessa kan innehålla detaljerad information som är av extra intresse för föreningens medlemmar men som styrelsen bedömer inte berör icke-medlemmar.
Avgiftsförändringar: Kommuniceras både i portarna samt under mäklarinfo för potentiella nya medlemmar att ta del av om de så vill. Däremot motiverar vi varken avgiftshöjningar eller sänkningar på hemsidan. Den som vill bilda sig en egen uppfattning har möjlighet att ta del av stämmoprotokoll och årsredovisningar.
Information på anslagstavlorna är alltid märkt med datum och tas ner tidigast efter 1 månad.
Vid brand
Om det brinner i din lägenhet: Utrym lägenheten – stäng dörren efter dig!
Om det brinner någon annanstans: Stanna kvar i lägenheten om det finns rök i trapphuset!
Rädda dig själv och dem som är i omedelbar fara, men använd INTE hissen!
Varna andra som hotas av branden
Larma SOS Alarm på 112
Släck branden om du kan göra det utan risk för att själv skadas.
Ovanstående instruktioner kommer från MSB:s hemsida.
MSB har även information om hur man förebygger och skyddar sig mot brand.
Facebook-grupp
Vi har en grupp på Facebook för alla som är boende i föreningen. Den används av styrelsen för att uppmärksamma boende om ny information i våra primära informationskanaler samt för kommunikation och kunskapsdelning direkt mellan boende. Gå gärna med i gruppen om du är medlem i föreningen och inte redan gjort det.
Driftstörningar
Om du upplever problem med något av föreningens gemensamma system så som värme, vatten, el eller internet ber vi dig att först kontrollera aktuell leverantörs driftinformation på deras webbplats (länkad nedan). Om inget planerat underhåll eller tillfälligt avbrott syns där kan höra dig för med dina grannar för att utröna om felet bara drabbat din lägenhet eller fler innan du felanmäler. Använd gärna vår Facebook-grupp till det här.
Leverantörer
Namnskyltar
På porttavla, postbox, och tidningshållare/ dörr står namnet eller namnen på medlemmar/ägare av nyttjanderätten. Storholmen sköter all hantering avnamnskyltar. Är man inte medlem men bor i föreningen används alltid c/o adress. Se även Trivselreglerna
Porttelefon
När besökare ringer upp dig via porttelefonen syns nummer 08-122 071 08 i din telefon. Ett tips är att spara numret som en kontakt (till exempel ”Porttelefon”). När du har svarat på uppringningen kan du samtala med besökaren utanför porten.
Valmöjligheter:
1. Vill du släppa in besökaren, tryck på knapp 5 på din telefons knappsats.
2. Vill du inte släppa in besökaren, avsluta samtalet.
Dörrautomatik
När portdörrarna behöver ställas upp en längre tid, till exempel vid in- och utflyttning, går det att stänga av dörrautomatiken tillfälligt. Det är bra om ni gör detta för att undvika att automatiken skadas. Läs Information om avstängning av automatiska dörröppnare .
Källsortering
I miljöstugan kastas:
Matavfall
Hushållssopor
Tidningar (dags- och veckotidningar, reklam)
Förpackningar av färgat glas
Förpackningar av ofärgat glas
Pappersförpackningar och wellpapp (matförpackningar, kartonger och papperskassar)
Förpackningar av plast
Förpackningar av metall (förpackningar av plåt och aluminium, konservburkar, aluminiumformar och värmeljushållare)
Grovsopor ska lämnas på återvinningscentral (till exempel Bromma återvinningscentral).
Parkering och garage
Föreningen har följande parkeringsplatser:
32 st garageplatser för 893 kr. Tolv av platserna har laddstolpar och kostar 998 kr / mån.
30 st parkeringsplatser ute för 525 kr /mån med uttag för motorvärmare. Tolv av platserna har laddstolpar och kostar 630 kr / mån.
3 st parkeringsplatser ute för 473 kr / mån.
Det är för närvarande kö till alla platser. Kötiden varierar och är beroende på avflyttning och uppsägning. Du kan ställa dig i kö från inflyttningsdagen.
Digital köhantering för parkeringsplats:
Du kan enkelt hantera din köplats för parkeringsplats via Mitt HSB.
Logga in och gå till Min bostad > Mina köer för att få tillgång till tjänsten.
Där finns även en detaljerad manual som steg för steg visar hur du använder systemet.
Har du frågor eller behöver hjälp? Kontakta gärna HSB Kund- och Medlemsservice. Deras kontaktuppgifter hittar du här: Kontakt
För att aktivera laddningsfunktionen av våra laddboxar så laddar ni ner appen som ni hittar på ChargeNode hemsida. ChargeNode är vår helhetsleverantör i allt gällande laddning av våra fordon i föreningen Brf Bällstablick 1.
Samma E-mailadress som ni anger i ChargeNode appen måste sedan aviseras till styrelsen för att ladd-funktionen skall fungera.
Tänk på att det enbart får uppbringas ett fordon per parkeringsplats och det råder där förbud att förvara andra föremål, såsom barnvagnar, pulkor och övrigt. Endast en plats per lägenhet tillåts och de erbjuds endast till medlemmar i föreningen.
Hjärt-lungräddning (HLR)
Föreningen har en hjärtstartare som är placerad innanför porten på Alpvägen 14. Hjärtstartaren är larmad, så öppna enbart luckan vid nödsituation. Hjärtstartaren är självinstruerande så ingen förkunskap krävs. Vill du lära dig mer, se utbildningsvideon.
Hjärtstartaren är registrerad hos Hjärtstartarregistret.
Barnvagnsrum
Barnvagnsrummen finns utanför varje entré. För inpassage används er lägenhetsnyckel. Barnvagnsrummen är endast till för att förvara barnvagnar med respektive barnartiklar.
Cykelförvaring
Cyklar parkeras i våra cykelförråd under trappuppgång nr 16 alternativt i föreningens cykelställ på innergården och vid portarna.
För att undvika att övergivna eller trasiga cyklar tar upp plats, märker styrelsen upp alla cyklar med plastband inför varje vår- och höststädning. Ägaren förväntas ta bort bandet för att visa att cykeln är i bruk. De cyklar som fortfarande har banden kvar på städdagen omhändertas av styrelsen och skänks till välgörande ändamål om ingen ägare gjort sig till känna inom sex månader.
Saknar du din cykel efter städdagen? Kontakta styrelsen!
Passerbrickor
Önskar du beställa fler passerbrickor/taggar, fjärrkontroll till garageporten, byta namn i porttelefonen eller annullera brickor sker det via vår leverantör Baxec. För att beställa fler/nya brickor eller fjärrkontroller skickar du ett mejl till info@baxec.se och anger ditt namn, adress och HSB:s lägenhetsnummer samt hur många brickor du vill ha. Brickorna postas sen till dig och du betalar via Swish till föreningen. Kostnad per bricka är 200 kr. Kostnad per fjärrkontroll 650 kr.
Du hittar ditt HSB-lägenhetsnummer på dina avgifts-avi:er eller under "Bostadsinformation" om du loggar in på "Mitt HSB" (mitthsb.hsb.se). Det består av fyra siffror, till exempel 14xx för port 14, 20xx för port 20 osv. Detta är alltså inte samma nummer som Lantmäteriets/Skattemyndighetens nummer.
Om du tappat bort en bricka är det viktigt att du anger i mejlet vilken bricka som förkommit så att den kan spärras i systemet. I samband med försäljning/överlåtelse av bostad ska brickorna överlämnas tillsammans med övriga nycklar till bostaden.
Nycklar
Önskar du beställa en extra lägenhetsnyckel skickar du ett mejl till styrelsen med ditt namn, adress, HSB:s lägenhetsnummer, nummer på nyckeln det gäller samt mobilnummer. Styrelsen beställer nyckeln åt dig och den kan sen hämtas på Låspunkten i Sundbyberg (Landsvägen 57). Legitimation intygas vid uthämtning av samma person som beställare.
Förvaring i källar- och utomhusförråd
Inglasning av balkong och uteplats
Alla inglasningar ska godkännas av styrelsen innan de kan utföras. Alla inglasningar ska utföras utan vertikala ramar (undantaget är lägenheterna högst upp vilka kräver en bärande ram p.g.a. takhöjden) och med aluminiumprofiler med kulör RAL9006 (grå).
Byte av ventilationsfilter
Det är viktigt att du byter ventilationsfilter regelbundet. Du beställer nya filter hos Acticon. Modellen är "Komfortfilter 310/310-T".
Hittar du inte informationen du söker?
Prova sökfunktionen uppe till höger eller ta en titt på sidan Frågor & svar där du kan se svar på vanliga frågor från boende.