Här hittar du föreningens stadgar och trivselregler som är viktiga att följa för att skapa en trygg och trivsam boendemiljö för alla. Läs dokumenten noggrant och hör av dig till styrelsen om du har några frågor. Se gärna även HSB:s film "Bo i bostadsrätt" till höger.
Styrelsen delar information till medlemmarna på följande sätt:
Månadsbreven: Sätts upp på anslagstavlorna i portarna samt publiceras på föreningens hemsida. Dessa innehåller generell information om pågående, planerade och genomförda aktiviteter.
Extra informationsmeddelanden: Kan vid behov kommuniceras via antingen anslag i portarna eller lappar i brevådorna. Dessa kan innehålla detaljerad information som är av extra intresse för föreningens medlemmar men som styrelsen bedömer inte berör icke-medlemmar.
Avgiftsförändringar: Kommuniceras både i portarna samt under mäklarinfo för potentiella nya medlemmar att ta del av om de så vill. Däremot motiverar vi varken avgiftshöjningar eller sänkningar på hemsidan. Den som vill bilda sig en egen uppfattning har möjlighet att ta del av stämmoprotokoll och årsredovisningar.
Information på anslagstavlorna är alltid märkt med datum och tas ner tidigast efter 1 månad.
Vi har en grupp på Facebook för alla som är boende i föreningen. Den används av styrelsen för att uppmärksamma boende om ny information i våra primära informationskanaler samt för kommunikation och kunskapsdelning direkt mellan boende. Gå gärna med i gruppen om du är medlem i föreningen och inte redan gjort det.
Om du byter bank för dina bolån behöver du skicka dina nya pantbrev till vår ekonomiska förvaltare HSB Stockholm. Du hittar kontaktuppgifter till dom här.
Om du fått en felaktig betalningspåminnelse behöver du kontakta föreningens ekononomiska förvaltarare. Du hittar kontaktuppgifter till dom här.
Vid problem med hissar, värme, vatten, el eller internet, gör följande:
Kontrollera driftinformation hos aktuell leverantör:
El: Ellevio – https://avbrottskarta.ellevio.se/kommun/stockholm/idag
Bredband: Ownit
Hissar: Kone –Telefon: 0771-50 00 00 – E-postadress: felanmalan@kone.com
Värme: Norrenergi
Vatten: Stockholm vatten och avfall
Hör med grannar om fler är drabbade.
Använd gärna vår Facebook-grupp för att stämma av.
Om problemet kvarstår, gör en felanmälan. Du hittar fler användbara kontakter här.
Det är viktigt att du byter ventilationsfilter regelbundet. Du beställer nya filter hos Acticon. Modellen är "Komfortfilter 310/310-T".
Styrelsen måste godkänna andrahandsuthyrningen. Uthyrningen gäller högst ett år för namngiven hyresgäst. Skicka ifylld ansökningsblankett till föreningens styrelse via mejl.
Barnvagnsrummen finns utanför varje entré. För inpassage används er lägenhetsnyckel. Barnvagnsrummen är endast till för att förvara barnvagnar med respektive barnartiklar.
Cyklar parkeras i cykelförrådet vid trappuppgång nr 16 eller i cykelställen på innergården och vid portarna. OBSERVERA att endast cyklar utan batterier är tillåtna i förrådet – mopeder, elmopeder och batterier till elcyklar är förbjudna där på grund av brandrisk.
Inför vår- och höststädning märker styrelsen alla cyklar med plastband. Ägare ska ta bort bandet för att visa att cykeln används. Cyklar med kvarvarande band på städdagen skänks om de inte hämtas inom sex månader.
Kontakta styrelsen om du inte hann ta bort märkningen innan städdagen. Kontaktuppgifter till styrelsen hittar du HÄR
Du får grilla på balkongen och terrassen med elgrill, förutsatt att du inte stör dina grannar med grillos. Förbud råder mot kolgrill, gasolgrill och liknande. Det är för din och allas säkerhet.
Läs gärna även våra trivselregler som du hittar HÄR.
Alla inglasningar ska godkännas av styrelsen innan de kan utföras.
Alla inglasningar ska utföras utan vertikala ramar (undantaget är lägenheterna högst upp vilka kräver en bärande ram p.g.a. takhöjden) och med aluminiumprofiler med kulör RAL9006 (grå).
I miljöstugan kastas:
Matavfall
Hushållssopor
Tidningar (dags- och veckotidningar, reklam)
Förpackningar av färgat glas
Förpackningar av ofärgat glas
Pappersförpackningar och wellpapp (matförpackningar, kartonger och papperskassar)
Förpackningar av plast
Förpackningar av metall (förpackningar av plåt och aluminium, konservburkar, aluminiumformar och värmeljushållare)
Grovsopor ska lämnas på återvinningscentral (till exempel Bromma återvinningscentral).
På porttavlan, postboxen och tidningshållaren/dörren ska namnet eller namnen på de medlemmar eller ägare som innehar nyttjanderätten anges. Vår förvaltare, Storholmen, ansvarar för all hantering av namnskyltar. För personer som inte är medlemmar men bor i föreningen ska alltid en c/o-adress användas. Se även Trivselreglerna för mer information.
Om du önskar att beställa en extra lägenhetsnyckel. Skicka ett mejl till styrelsen med ditt namn, adress, HSB:s lägenhetsnummer, nummer på nyckeln det gäller samt mobilnummer.
Styrelsen beställer nyckeln åt dig och den kan sen hämtas på Låspunkten i Sundbyberg (Landsvägen 57).
Legitimation intygas vid uthämtning av samma person som beställare.
Önskar du beställa fler passerbrickor/taggar, fjärrkontroll till garageporten, byta namn i porttelefonen eller annullera brickor sker det via vår leverantör Baxec. För att beställa fler/nya brickor eller fjärrkontroller skickar du ett mejl till info@baxec.se och anger ditt namn, adress och HSB:s lägenhetsnummer samt hur många brickor du vill ha. Brickorna postas sedan till dig och betalning sker via avisering från HSB. Kostnad per bricka är 200 kr och kostnad per fjärrkontroll är 650 kr
Du hittar ditt HSB-lägenhetsnummer på dina avgifts-avi:er eller under "Bostadsinformation" om du loggar in på "Mitt HSB" (mitthsb.hsb.se). Det består av fyra siffror, till exempel 14xx för port 14, 20xx för port 20 osv. Detta är alltså inte samma nummer som Lantmäteriets/Skattemyndighetens nummer.
Om du tappat bort en bricka är det viktigt att du anger i mejlet vilken bricka som förkommit så att den kan spärras i systemet. I samband med försäljning/överlåtelse av bostad ska brickorna överlämnas tillsammans med övriga nycklar till bostaden.
När besökare ringer upp dig via porttelefonen syns nummer 08-122 071 08 i din telefon. Ett tips är att spara numret som en kontakt (till exempel ”Porttelefon”). När du har svarat på uppringningen kan du samtala med besökaren utanför porten.
Valmöjligheter:
1. Vill du släppa in besökaren, tryck på knapp 5 på din telefons knappsats.
2. Vill du inte släppa in besökaren, avsluta samtalet.
Rökning på sin balkong kan räknas som störning. Notera klockslag, ring på hos din granne och förklara ödmjukt att du blir störd. Sker ingen förändring kontakta Storholmen. Fyll i formuläret med dina kontaktuppgifter samt namn på störande, vilket klockslag och typ av störning. Din anmälan hanteras alltid anonymt.
Läsa gärna våra trivselregler som du hittar HÄR.
Rökning på sin balkong kan räknas som störning. Notera klockslag, ring på hos din granne och förklara ödmjukt att du blir störd. Sker ingen förändring kontakta Storholmen. Fyll i formuläret med dina kontaktuppgifter samt namn på störande, vilket klockslag och typ av störning. Din anmälan hanteras alltid anonymt.
Läsa gärna våra trivselregler som du hittar HÄR.
Den boende ansvarar och bekostar själv underhåll av balkongdörrar och fönster. Du kan läsa mer om om detta i våra stadgar som du hittar här.
Matavfallspåsar hittar du i miljöstugan.
Om du har silverfiskar i lägenheten är det enklaste sättet att bli av med dem att använda rödcederolja. Spreja längs golvlister och under mattor, men undvik textilier för att undvika fläckar. Vid fortsatt problem, rekommenderar vi att man kontaktar Anticimex. Du hittar deras uppgifter HÄR.
Vi uppskattar om alla hjälps åt att plocka upp skräp som ligger på gården. Är det för mycket för att ta hand om själv, går det att kontakta vår fastighetsförvaltare Storholmen, men tänk på att det medför kostnader för föreningen. Du hittar deras kontaktuppgifter HÄR
Läs gärna även våra trivselregler som du hittar HÄR.
Prova sökfunktionen på sajten genom att klicka på förstoringsglas-ikonen längst upp till höger.